Dezbatere publica pe subiectul “parcari biciclete in parking-urile orasului”

Miercuri, 14 august, începând de la ora 17:00, în sala de sticlă a Primăriei Cluj-Napoca va avea loc dezbaterea publică privind aprobarea modificării și completării anexei la hotărârea nr. 238/ 2010 (aprobarea regulamentului de exploatare a parkingurilor din cartierele municipiului situate pe domeniul public, edificate din fondurile municipalității), astfel cum a fost modificată prin HCL nr. 473/ 2011.

Proiectul supus dezbaterii prevede realizarea de locuri de parcare destinate bicicletelor în parking-urile de cartier al municipalității.

Pentru ca acest lucru sa fie posibil este obligatorie modificarea regulamentului de exploatare a parkingurilor din cartierele municipiului Cluj-Napoca printr-o hotărâre de Consiliu Local.

  • abonament anual pentru persoanele care au reședința în apropiere (cartier)
  • maximum 4 locuri/ unitate locativă
  • tarif de parcare – 50 lei/an
  • subînchiriere interzisă

Clubul de Cicloturism Napoca (CNN) apreciaza inițiativa, dar atrage atentia că nu rezolvă problema bicicliștilor.

“Am formulat o serie de observatii si comentarii generale si punctuale la proiect. Am aratat ca are unele texte neclare, ce trebuie reformulate. Am argumentat ca nu se justifica cerinta ca abonatul sa detina bicicleta sa cu titlu de proprietar si sa dovedeasca acest fapt cu acte justificative. Am aratat ca pretentia ca Serviciul de Parcari care opereaza parkingul sa nu aiba niciun fel de raspundere in situatiile de furt, distrugere sau vandalizare este ilegala, si ca ridica semne de intrebare cerinta ca in parkinguri biciclistii sa de deplaseze pe jos, ca pietoni, impingandu-si bicicletele si cea care interzice accesul copiilor sub 14 ani neinsotiti.

Am aratat si ca tariful anual propus de 50 lei / bicicletă este decent, insa este revoltator ca pentru un autoturism, care ocupa un spatiu pe care ar putea parca 10 biciclete, se cere doar 110 lei / an adica mai putin de 10 lei pe luna, în condițiile în care municipalitatea declară că dorește promovarea mobilității urbane durabile și deci descurajarea automobilelor. In plus se face și o gravă distorsiune a pieței, descurajând eventualii investitori privați, si este o utilizare ineficienta si discriminatorie a banului public, pentru ca asa recuperarea costului respectivelor parkinguri necesita cel putin un secol, iar clujenii sunt pusi sa subvenționeze practic masiv acel procent dintre ei care parchează în parkingurile Primăriei la preț derizoriu.
De asemenea, am reamintit Primariei problemele de fond, si anume ca parcarea bicicletelor este și ea o problemă spinoasă peste tot în Cluj-Napoca, nu doar deplasarea pe bicicletă. Iar municipalitatea a făcut până acum foarte puțin ( cantitativ și calitativ) în zona centrală și pericentrală și practic nimic în cartiere, unde în schimb a făcut zeci de mii de locuri de parcare pentru autoturisme și continuă la scară mare aceste demersuri, deși ele sunt contrare promovării unei mobilități urbane durabile și continuă și să reducă din spațiile verzi existente.
Am aratat ca in mod normal ar trebui amenajate rastele acoperite de biciclete, unele închise și securizate (pentru biciclete de valoare mai mare) lângă fiecare acces în scară de bloc sau în cel mai rău caz lângă fiecare bloc, pentru multe mii de biciclete în total, cu reducerea treptată a locurilor de parcare pentru autoturisme și creșterea tarifelor pentru cele rămase, transformarea în parcări cu plată orară sau abonament a tuturor spațiilor publice unde se consideră că se poate tolera în continuare staționarea autoturismelor și aplicarea în rest cu strictețe a interdicției de staționare, în cadrul unui program gradual eșalonat până în 2030, corelat cu lățirea trotuarelor și aleilor, accesibilizarea lor pentru persoanele cu mobilitate redusă sau deficiențe de vedere, realizarea de infrastructură adecvată pentru circulația bicicletelor și o mărire puternică a ofertei cantitative și calitative de transport public în comun, ca să existe pentru majoritatea locuitorilor Clujului alternative viabile la mobilitatea automobilistică.
Opinam ca ce se propune acum de catre Primarie – ca rastele de biciclete în parkingurile ei din cartiere- este în principiu binevenit, dar este ceva mai degrabă simbolic, de imagine și comunicare, insa fara impact practic sesizabil asupra mobilității urbane. La fel ca în cazul proiectului ClujBike, rămas la câteva sute de biciclete la un oraș de sute de mii de locuitori. Sunt niste ”picături în ocean”, valoroase doar mediatic, educativ și politic. Or, Clujul are nevoie de pasi hotarati, pe scara larga, nu de proiecte-piolot care pot deservi doar un procent infim din multele zeci de mii de existenti sau potentiali biciclisti care au probleme in a-si parca bicicleta in cartiere.”

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.